Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi
Yazarlar: Yasemin Nur AYDIN, Talha Batuhan KORKUT, Onur OZAYDİN, Elvan ARMAKAN, Gözde SARI, Aytac GOREN
Konular:Mühendislik
DOI:10.21205/deufmd.2021236829
Anahtar Kelimeler:Deneysel Analiz,Darbe çekici testi,Modal analiz,Doğal frekans,Jant ağırlık optimizasyonu,Parametrik tasarım
Özet: Bu çalışmada, dönmeyen lastiksiz Solaris 10 güneş arabası jantının 2018 ve 2019 modellerinin doğal frekansları, serbest sınır koşulları altında darbe çekici testi ile deneysel olarak belirlenmiş ve sonuçlar ANSYS Sonlu Elemanlar Analiz yazılımında elde edilen doğal frekans sonuçları ile karşılaştırılmıştır. Sayısal ve deneysel olarak elde edilen doğal frekans sonuçları karşılaştırıldığında, maksimum yüzde 7.46 hata elde edilmiştir. Deneysel olarak elde edilen sonuçlar doğrulanmış ve 2018 jant modeli ile 2019 jant modelinin 7. mod frekans ve üstü frekanslarının 200 Hertz'in üstünde olduğu gösterilmiştir. ANSYS- Modal Analiz modülünde gözlemlenen mod şekilleri, yüksek genlik oluşturabilecek doğal frekanslar için gösterilmiştir. 2019 Jant modeli için parametrik CAD modeli kullanılarak bir tasarım optimizasyonu çalışması gerçekleştirilmiştir. Tasarım optimizasyonu sonucunda 2019 jant modelinin kütlesi % 6.5 azalırken, maksimum eşdeğer von Mises gerilmesi % 2 azaltılmıştır. Böylelikle, ANSYS Sonlu elemanlar analizi yazılımında parametrik çalışma ile daha hafif bir jant elde edilmiş ve maksimum eşdeğer von Mises gerilmesi 120 MPa'nın altında kalması sağlanmıştır.