Gelişim ve Psikoloji Dergisi

Gelişim ve Psikoloji Dergisi

Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Duygu Düzenleme Becerileri İle Mizaç Özellikleri ve Ebeveyn Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yazarlar: Özlem GÖZÜN KAHRAMAN, Elif GÖKŞEN

Cilt 2 , Sayı 3 , 2021 , Sayfalar 13 - 23

Konular:Gelişim Psikolojisi

DOI:10.51503/gpd.850931

Anahtar Kelimeler:Emotion regulation,Parental attitudes,Temperament,Pre-school period

Özet: In this study, it was aimed to investigate the relationship between emotion regulation skills and temperament and parental attitudes of preschool children. The study was conducted by relational screening method. The research was carried out in 2016-2017 in kindergartens of Adana Province National Education. The study group of the research consists of 400 children with in 4-6 age group.. As a data collection tool; "Short Temperament Scale for Children" "Parental Attitude Scale", "Emotion Regulation Scale" and "Demographic Information Form" were used. As a result of the research; When the relationship between emotion regulation and parental attitudes were examined, it was found that there was a positive relationship between emotion regulation and only democratic parental attitudes. According to this relationship, democratic parental attitudes are increasing as children's emotion regulation skills increase. It was observed that there was a negative relationship between the variability / negativity sub-dimension of regressive ability and reactive temperament characteristic with positive, steadfast temperament feature. It was determined that the feature of regressive and reactive temperament was a significant predictor of variability and negativity. These results show that children's emotion regulation skills are affected by parental attitudes and the child's temperament.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Sonuçların tamamını görmek için Asos İndeks'e üye bir üniversite ağından erişim sağlamalısınız. Kurumunuzun üye olması veya kurumunuza ücretsiz deneme erişimi sağlanması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2021, title={Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Duygu Düzenleme Becerileri İle Mizaç Özellikleri ve Ebeveyn Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi}, volume={2}, number={13–23}, publisher={Gelişim ve Psikoloji Dergisi}, author={Özlem GÖZÜN KAHRAMAN,Elif GÖKŞEN}, year={2021} }
APA
KOPYALA
Özlem GÖZÜN KAHRAMAN,Elif GÖKŞEN. (2021). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Duygu Düzenleme Becerileri İle Mizaç Özellikleri ve Ebeveyn Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Vol. 2). Vol. 2. Gelişim ve Psikoloji Dergisi.
MLA
KOPYALA
Özlem GÖZÜN KAHRAMAN,Elif GÖKŞEN. Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Duygu Düzenleme Becerileri İle Mizaç Özellikleri ve Ebeveyn Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. no. 13–23, Gelişim ve Psikoloji Dergisi, 2021.