
İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi
Yazarlar: Haluk AKARSU, Şaduman Şeyda GÖKDEMİR
Konular:İletişim
Anahtar Kelimeler:Yaratıcılık,Reklamda Yaratıcılık,Kırmızı Ödülleri,Yaratıcı Taktik
Özet: Bu çalışmanın amacı, Kırmızı Ödülleri, Kırmızı basın kategorisinde ödül kazanan reklamlarda ne tür yaratıcı taktik, mesaj stratejisi, başlık, gövde metni ve görsel öğe kullanıldığını tespit etmektir. Çalışmada 2004-2018 yılları arasında gerçekleşen Kırmızı Ödülleri’nde ödül alan 537 adet reklam, içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmanın kapsamı dâhilinde bu çalışmada yaratıcı taktikler Goldenberg vd. (2009) tarafından ileri sürülen birleştirme, harekete geçirme, metafor, eksiltme, aşırı sonuç, aşırı çaba, absürt alternatif ve tersyüz etme taktikleri üzerinden ele alınmıştır. Yapılan analizler sonucunda Kırmızı ödülü kazanan reklamların bu taktiklere sahip olduğu ve bu reklamlarda en çok metafor taktiğinin (%37,4) kullanıldığı görülmüştür. Yine bu reklamlarda en çok kullanılan başlık türünün doğrudan yarar (%25,7), en çok kullanılan görsel öğenin metafor (%39,6), gövde metninin ise çoğunlukla kullanılmadığı (%48,8) tespit edilmiştir. Bu sonuç yaratıcı reklamların özgünlük ve fayda sunması gerektiğini söyleyen literatürle örtüşmektedir.