Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi

Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi

Öğrenen Liderlik Ölçeğinin Geliştirilmesi

Yazarlar: Halil KARADAŞ, Necdet KONAN

Cilt 3 , Sayı 1 , 2021 , Sayfalar 93 - 106

Konular:Eğitim, Bilimsel Disiplinler, Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Anahtar Kelimeler:Liderlik,Liderlik ölçeği,Öğrenen liderlik.

Özet: Bu araştırmada okul müdürlerinin öğrenen liderlik ile ilgili yeterliklerini öğretmenlerin görüşlerine dayalı olarak betimleyecek bir ölçeğin geliştirmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın katılımcılarını Mardin’in Midyat ilçesindeki merkez okullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Ölçeğe öğrenen liderlik ölçeği ismi verilmesi uygun görülmüştür. Öğrenen liderlik ölçeğinin geçerlik çalışması için açımlayıcı (AFA) ile doğrulayıcı faktör analizi (DFA; güvenirlik çalışmaları kapsamında ise Cronbach’s Alpha iç tutarlılık katsayısından yararlanılmıştır. Analizlerde kullanılmak üzere iki ayrı çalışma grubu kullanılmıştır. Araştırmanın birinci aşaması için açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizinin çalışma grubu olarak Mardin’in Midyat ilçesinde görev yapan 300 öğretmen yer almaktadır. Faktör analizi sonucunda ölçeğin dört faktörlü bir yapısının olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin iç tutarlılık katsayısı (Cronbach’s Alpha) ,96 olarak bulunmuştur. Elde edilen bulgular, ikinci aşamada yapılan doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile de desteklenmiştir. Doğrulayıcı faktör analizinde kullanılan diğer çalışma grubu ise Mardin’in Midyat ilçesinde görev yapan 187 öğretmenden oluşmaktadır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda χ2/sd değeri 2.34 şeklinde; uyum indeksi değerleri RMSEA ,078; NFI ,87; CFI ,92 ve GFI ,82 şeklinde tespit edilmesi, modelin uyumlu olduğunu ifade etmektedir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, 24 maddelik öğrenen liderlik ölçeğinin eğitim örgütlerinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu belirtmektedir. Sonuç olarak ölçeğin birinci faktörüne Vizyonerlik, ikinci faktörüne, Destekleyicilik, üçüncü faktörüne, Takım ruhu ve dördüncü faktörüne ise Hâkimiyet isimlerinin verilmesi uygun görülmüştür. Öğrenen liderlik ölçeği bu şekliyle dört faktör ve 24 maddeden ibaret olan bir ölçme aracı haline gelmiştir.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2021, title={Öğrenen Liderlik Ölçeğinin Geliştirilmesi}, volume={3}, number={93–106}, publisher={Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi}, author={Halil KARADAŞ,Necdet KONAN}, year={2021} }
APA
KOPYALA
Halil KARADAŞ,Necdet KONAN. (2021). Öğrenen Liderlik Ölçeğinin Geliştirilmesi (Vol. 3). Vol. 3. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi.
MLA
KOPYALA
Halil KARADAŞ,Necdet KONAN. Öğrenen Liderlik Ölçeğinin Geliştirilmesi. no. 93–106, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2021.