Turkish Journal of Science and Health
Yazarlar: Gülşen GÜÇLÜ, Funda EVCİLİ
Konular:Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri
Anahtar Kelimeler:Eleştirel Düşünme,Boyun Eğici Davranış
Özet: Amaç: Bu çalışmanın amacı, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’na kayıtlı öğrencilerin eleştirel düşünme ve boyun eğici davranış eğilimlerini incelemektir. Gereç ve Yöntem: Çalışma, tanımlayıcı araştırma türünde olup Nisan-Mayıs 2019 tarihleri arasında bir devlet üniversitesinde yürütüldü. Örneklemi, araştırmaya katılmayı kabul eden ve veri toplama araçlarını eksiksiz dolduran 691 öğrenci oluşturdu. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, Boyun Eğici Davranışlar Ölçeği (BEDÖ) ve Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği (KEDEÖ) kullanılarak toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzde, bağımsız grup t testi, pearson korelasyon testi, ANOVA testi kullanıldı; sonuçlar %95 güvenilirlik ve p<0.05 anlamlılık düzeyinde değerlendirildi. Bulgular: Öğrencilerin, BEDÖ puanı ortalaması düşük bulundu (34.78 ve daha az boyun eğici davranış gösterme eğilimine sahip oldukları saptandı. Öğrencilerin genel eleştirel düşünme eğiliminin ise düşük düzeyde (<240) olduğu belirlendi. Kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre boyun eğici davranış eğilimi fazla, bununla birlikte eleştirel düşünme eğilimi daha yüksekti. Anne eğitim düzeyi ilkokul ve / veya altında olan, akademik başarısı “düşük”, “hiç” akademik / bilimsel yayın takip etmeyen öğrencilerin boyun eğici davranış eğiliminin fazla ve eleştirel düşünme eğilimi düşük bulundu. Aile yapısını “demokratik” olarak tanımlayan öğrencilerin yüksek eleştirel düşünme eğilimine sahip oldukları belirlendi. Öğrencilerin BEDÖ ile KEDEÖ toplam puan ortalaması arasında istatistiksel açıdan negatif yönde bir ilişki saptandı (p<0.05). Sonuç: Bu çalışmada, öğrencilerin boyun eğici davranışlara sahip olma eğilimi arttıkça eleştirel düşünme eğiliminin azaldığı bulundu. Veriler doğrultusunda, mevcut mesleki müfredatların öğrencilerin boyun eğici davranış eğilimlerinin belirlenmesine ve eleştirel düşünebilme becerilerinin geliştirebilmesine katkı sağlayacak şekilde yeniden gözden geçirilmesi önerilmektedir
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.