Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi
Yazarlar: Sibel ŞENTÜRK, Hafize ÖZDEMİR, Alev YILDIRIM KESKİN
Konular:Hemşirelik
DOI:10.38108/ouhcd.781642
Anahtar Kelimeler:Geriatri hemşireliği,Öğrenci,Tutum,Yaşlı ayrımcılığı
Özet: Amaç: Bu çalışma, geriatri hemşireliği dersinin öğrencilerin yaşlı ayrımcılığına yönelik tutumlarına etkisini belirlemek amacıyla yapıldı. Yöntem: Yarı-deneysel nitelikte yapılan bu araştırma, 20 Şubat-20 Mayıs 2019 tarihleri arasında geriatri hemşireliği dersi alan ve araştırmanın ön test-son test uygulamasında yer alan 43 hemşirelik son sınıf öğrencisi ile tamamlandı. Veriler, öğrenci bilgi formu ve Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği aracılığıyla toplandı. Veriler, tanımlayıcı istatistikler, Student t testi ve Pearson Korelasyon testi kullanılarak analiz edildi. Bulgular: Araştırmada yer alan öğrencilerin % 51.2'si 22-25 yaş aralığında ve % 60.5'i kadındır. Öğrencilerin eğitim öncesi Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği toplam puan ortalamasının 67.86±6.22’den, eğitim sonrası 70.41±6.48’e yükseldiği ve aralarındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu tespit edildi (p<0.05). Mezuniyet sonrası yaşlılar ile ilgili bir bölümde görev almak isteyen öğrencilerin, yaşlı yaşamını sınırlama alt boyutu arasında anlamlı pozitif yönde bir ilişki, yaşlıya yönelik pozitif ayrımcılık alt boyut puan ortalaması arasında anlamlı negatif yönde bir ilişki tespit edildi (p<0.05). Sonuç: Geriatri hemşireliği dersi sayesinde öğrencilerin yaşlı ayrımcılığına ilişkin bilgilerden yararlandıkları ve bilgilendikleri, yaşlı ayrımcılığına yönelik tutumlarında da olumlu yönde gelişme olduğu sonucuna varılmıştır. Hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına yönelik düşüncelerinin olumlu yönde geliştirilmesinde eğitim müfredatları içerisinde geriatri hemşireliği gibi özel dal hemşireliği derslerine yer verilmesi ve yaşlılara yönelik seminerler, konferans ve kurslara katılmalarının desteklenmesi önerilebilir.