Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi
Yazarlar: Mehmet ÖZDOĞRU
Konular:Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Anahtar Kelimeler:Ilkokul,Veli,Öğretmen,Ilişki
Özet: Bu araştırmanın amacı, ilkokullarda görev yapmakta olan öğretmenlerin velilerle olan ilişkilerinde yaşadıkları velilerden kaynaklanan sorunları öğretmen görüşlerine göre belirlemektir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması desenine göre gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle belirlenen ilkokullarda görev yapan onbeş öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Öğretmen-veli ilişkisinde velilerden kaynaklanan sorunlar; velilerin öğretmenlere yeterince güvenmemesi, veli olarak sorumluluklarının bilincinde olunmaması, öğretmen otoritesini sarsan ve öğretmeni değersizleştiren davranışlarda bulunulması, öğretmenin başkalarıyla kıyaslanması, velilerin kendi aralarındaki sıkıntıları okula yansıtması, velilerin öğretmeni denetleyici rol üstlenmesi olarak ifade edilmiştir. Bu sorunların nedenleri olarak; velilerin aşırı koruyucu tavır takınmaları, eğitim düzeyleri, rol karmaşası yaşamaları, medyada öğretmenlerle ilgili çıkan haberler, şikâyet hatlarının varlığı, velilerin çocuklarıyla ilgili gerçekçi olmayan yüksek beklentilere sahip olması, okulda yapılan eğitim hakkında bilgi eksikliği, sosyal medya araçlarının yanlış amaçlar için kullanılması, eğitimdeki başarısızlığın en önemli nedeninin öğretmenler olduğu algısı, bireysel hataların tüm öğretmenlere mal edilmesi öğretmenler tarafından ifade edilmiştir. Velilerle yaşanan sorunların öğretmenler üzerinde mutsuzluğa, kaygı ve korkuya, gerginlik ve sinirliliğe, çaresizlik ve yalnızlığa, iş doyumu, performans ve motivasyon düşüklüğüne, değersizlik algısına, öğretmen otoritesinin sarsılması hissine kapılmaya neden olduğu katımcı öğretmenlerce ifade edilmiştir.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.