Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi
Yazarlar: Mehmet Teoman TÜRKMEN, Özlem KÖROĞLU
Konular:Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm
Anahtar Kelimeler:Turist rehberi,Duygusal zekâ
Özet: Turist rehberlerinin, liderliğini üstlendikleri turist grupları ile uzun etkileşimleri süresince, kişilerarası iletişim becerilerine, kültürlerarası anlayışa ve empatiye sahip olup ortaya çıkan duygu süreçlerine hâkimiyeti, hizmet kalitesi açısından oldukça önemlidir. Bu anlamda turist rehberlerinin geliştirecekleri duygusal zekâ becerileri başarı ve yaşam doyumlarına da büyük katkı sağlayacaktır. Araştırmada turist rehberlerinin duygusal zekâ düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Katılımcılara uygulanan anketlerden elde edilen veriler istatistiksel analizler aracılığıyla değerlendirilmiştir. Bu kapsamda öncelikle katılımcıların demografik özelliklerine ilişkin frekans analizi yapılmıştır. Sonrasında duygusal zekâ ölçeği ve faktörlerinin güvenilirlik analizleri gerçekleştirilmiş, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri verilmiştir. Araştırma hipotezlerinin test edilmesi maksadıyla Korelasyon analizi yapılmıştır. t-testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile duygusal zekaya ait faktörlerin demografik özelliklerle olan ilişkisi gözlemlenmiştir. Araştırma sonucunda, katılımcıların duygusal zekâ düzeylerinin orta seviyede olduğu,yüksek ortalamaya sahip oldukları duygusal zekâ faktörünün ise “kişilerarası beceriler” faktörü ve bu faktör içinde “empati” boyutu olduğu görülmüştür. Duygusal zekâ ile cinsiyet ve mesleki rehberlik eğitimi arasında, ayrıca duygusal zekânın bazı faktörleri ile katılımcıların bazı demografik özellikleri arasında anlamlı farklar olduğu tespit edilmiştir.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.