Denetişim
Yazarlar: Ekrem CANDAN
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Kamu mali yönetim ve kontrol sistemi,Denetim,Dış denetim,Sayıştay,Sayıştayın yenidyapılandırılması,5018 sayılı Kanun,Sayıştay Kanunu
Özet: 2003 yılında yürürlüğe konulan 5018 sayılı Kanunun getirdiği kamu mali yönetim ve kontrol sisteminde, dış denetimin, dolayısıyla bu görevi Parlamento adına yürüten Sayıştayın önemli bir yeri ve misyonu bulunmaktadır. Sayıştay, kamu mali yönetim ve kontrol sisteminin kurumsal olarak ve makro düzeyde öngörüldüğü şekliyle ve etkin bir şekilde işlemesi, hesap verilebilirliğin güçlendirilmesi ve sistemin geliştirilmesi konusunda gerek Parlamentoya, gerekse de diğer kurum ve aktörler ile kamuoyuna güvence verecek bir yüksek denetim otoritesidir. Sayıştayın bu misyonunu ifa edebilmesi, teşkilat yapısının, denetim uygulama, yaklaşım ve metodolojilerinin 5018 sayılı Kanunun öngördüğü yapıyla uyumlu hale getirilmesini zorunlu kılmaktadır. Sistemle gerekli ölçüde entegre edilmemiş ve kendisine yüklenen işlevleri yerine getiremeyen bir dış denetim mekanizması, mali yönetim ve kontrol alanındaki reformunun geleceğini olumsuz etkileyecektir. Bu nedenle, Sayıştayın yeniden yapılandırılması ve yeni bir Sayıştay Kanunu’nun yürürlüğe konulması kaçınılmaz olmuştur. Bu konunun 2003 yılından beri sürüncemede bırakılmış olması Sayıştay ve TBMM’nin etkinliği dışında sistemin bütününe zarar vermekte ve çeşitli olumsuzluklara sebebiyet vermektedir. Konunun yalnızca yeni bir yasal düzenleme ihtiyacı olarak ele alınmaması, Sayıştayın da sistem içindeki konumunu, yapısını, yönetim ve denetim yaklaşımlarını gözden geçirmesi ve denetim organı olarak öncü bir rol üstlenmesi gerekmektedir. Sayıştayın kanunlarla kendisine verilen dış denetim ve gözetim/değerlendirme görevlerini gereği gibi yerine getirememesi sistemin bütününe sirayet edecek, neticede bunun etkileri kurumsal düzeyle sınırlı kalmayacaktır.