Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi
Yazarlar: Ali BALTACI
Konular:Eğitim, Bilimsel Disiplinler
Anahtar Kelimeler:Sosyal sistem,Genel aksiyon kuramı,Yapısal-işlevsel kuram,Eğitim
Özet: Sosyal sistem kavramı, küçük, istikrarlı bir grupta oluşabilecek biçimsel rolü ve statü yapısını ifade eder. Bireyler, çekirdek aile birimleri, topluluklar, şehirler, uluslar, üniversite kampüsleri, şirketler ve okulların da yer aldığı çok çeşitli ve birden çok sosyal sisteme ait olabilir. Bir sosyal sistem içindeki grupların organizasyonu ve tanımı, konum, sosyoekonomik durum, ırk, din, toplumsal işlev veya diğer ayırt edici özellikler gibi paylaşılan çeşitli niteliklere bağlıdır. Talcott Parsons uyum, hedefe ulaşma, bütünleşme ve örüntü sürdürme paradigmasının bir parçası olarak geliştirdiği sistematik bir sosyal sistem kuramını ortaya atan ilk kişidir. Sosyal sistem, eylem kuramı olarak adlandırılan kuramın yalnızca bir parçası (veya alt-sistem) olarak tanımlamıştır. Parsons, sosyal sistemi eylem birimlerine göre düzenlemiştir; burada bir kişi tarafından gerçekleştirilen bir eylem tek bir birimdir ve bir sosyal sistem, aktörler arasındaki etkileşim ağı olarak tanımlanmaktadır. Parsons'ın çalışmaları, eylem, iletişim veya diğer ilişkiler gibi etrafında hangi sosyal sistemlerin kurulması gerektiği konusunda tartışmalara neden olmuştur. Tarlcott Parsons’ın kuramları üzerine kuramsal tarama olarak desenlenen bu çalışmada ayrıca kuramın eğitime olan etkileri de incelemektedir. Çalışma, Parsons’ın yapısal-işlevsel kuramı?, genel aksiyon kuramı, örgüt anlayışı ve kuramın eğitimle ilişkisi bölümlerinden oluşmaktadır. Çalışmada Parsons’ın Kuramları tüm yönleriyle analiz edilmiş olup kuramın eğitim örgütlerine nasıl yansıdığına ilişkin teorik bir analiz sunulmuştur
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.