Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi
Yazarlar: Eren AYDIN, Begümhan YÜKSEL
Konular:Eğitim, Eğitim Araştırmaları
DOI:10.47994/usbad.822559
Anahtar Kelimeler:Okul Öncesi Eğitim,Özel Eğitim,Sosyal Destek,Stres,Stresle Başa Çıkma
Özet: Bu araştırmada okul öncesi dönemde özel gereksinimli çocukların ebeveynlerinin sosyal destek algılarının, aile stresi ve stresle başa çıkma tutumlarını yordama gücünün incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerine devam eden 3-6 yaş aralığındaki özel gereksinimli çocuğa sahip 120 ebeveynden oluşmaktadır. Araştırmaya katılan ebeveynlerin sosyal destek algıları, stres düzeyleri ve stresle başa çıkma tutumlarını belirlemek için “Kişisel Bilgi Formu”, “Yenilenmiş Anne Baba Sosyal Destek Ölçeği, “Aile Stresini Değerlendirme Ölçeği” ve “Stresle Başa Çıkma Tutumları Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmaya ilişkin değişkenlerin analizinde doğrusal adımlı regresyon (stepwise) analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda özel gereksinimli çocukların ebeveynlerinin Yenilenmiş Anne Baba Sosyal Destek Ölçeği’nin temel boyutları olan algılanan sosyal destek düzeyi ve algılanan sosyal destekten memnuniyet düzeylerinin aile stresini yordadığı, ancak sosyal destek ve sosyal destekten memnuniyet düzeyleri ile stresle başa çıkma tutumları üstünde yordayıcı etkisinin olmadığı belirlenmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular ilgili araştırmalar doğrultusunda tartışılarak ileri araştırmalar ve uygulamalar için önerilerde bulunulmuştur.