Ergonomi
Yazarlar: Yavuz ARAT, Sema PARLAK
Konular:Mühendislik, Ortak Disiplinler
DOI:10.33439/ergonomi.651088
Anahtar Kelimeler:Bebek Kütüphaneleri,Çocuk Kütüphaneleri,Ergonomi,Mekan Deneyimi
Özet: Kitaplar bir toplumun gelişmişlik düzeyi olarak gösterilir. Kütüphaneler, kitap okumak, bilgi edinmek için gidilen tekil işlevli mekânlar yerine artık sosyal mekânlar olarak dönüşmeye başlamaktadır. Bu kapsamda kütüphanelerin, birçok işlevi de içerebilecek şekilde bütünleyici bir kompleks olarak çalışması, örneğin ders çalışma, grup çalışması, beceri geliştirme gibi eylemler için imkân tanıması istenmektedir. Günümüzde teknolojinin de ilerlemesiyle kütüphanelerin sunduğu olanakların artması kullanıcı çeşitliliğini de ortaya çıkarmıştır. Bu çeşitlilik içerisinde çoklu çalışma sistemi ya da aile olarak kütüphaneyi kullanma eylemi gelmektedir. Özellikle anne ve babalar çocukları ile daha kaliteli vakit geçirebilmek için günümüzde kütüphanelere birlikte gitmektedir. Çocuk, anne ve babasıyla vakit geçirmesinin yanı sıra arkadaş edinme, birlikte kavrama, geliştirme gibi alışkanlıklar kazanmaktadır. Bu kapsamda oluşturulan çocuk ve bebek kütüphaneleri, kullanıcıları direkt çocuklar ve bebeklere özgü-yönelik mekânlardan oluşmasından, onlara yönelik basılı ve dijital materyal bulundurmasından dolayı ilgi çekicidir. Yetişkin kütüphanelerinden farklı olarak, içerisinde oyun tabanlı mekânlarla desteklenerek çocuk kütüphaneleri için üretilen mobilya ve sosyal alanlar, bebek ve çocuk ölçeğine dikkat edilerek tasarlanması gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı, ülkemizde günümüzde kullanılan ya da henüz kullanılmaya başlanılan bebek ve çocuk kütüphanelerinin ilkleri olan Karabük Bebek Kütüphanesi ve Ali Dayı Çocuk Kütüphanesi’nin mekân ve donatı olarak ergonomik açıdan kullanıcısına uygunluğunun deneyimlenmesi olacaktır. Çalışma sonucunda çalışma alanı olarak seçilen bebek ve çocuk kütüphaneleri işlevine özgü nitelikte yapılmadığı için bebek ve çocukların karşılaştığı sorunlar gözleme ve ölçüme dayalı analiz tablolarında belirtilmiştir.