Pazarlama İçgörüsü Üzerine Çalışmalar

Pazarlama İçgörüsü Üzerine Çalışmalar

A Psycho-Marketing Study: Using the Dark Triad Personality Test to Profile the Consumers and Predict the Consumer Behavior

Yazarlar: Hüseyin Çağatay KARABIYIK, Selda BAŞARAN ALGÖZ

Cilt 4 , Sayı 2 , 2020 , Sayfalar 66 - 73

Konular:İşletme

Anahtar Kelimeler:Psycho-marketing,Personality Test,Consumer Styles Inventory,Dark Triad Personality Test,Consumer Behavior

Özet: Detailed psychographic determinations in deepening marketing research gain importance in both theory and practice. Based on this thought, in this study, it was examined whether personality tests able to profile the consumers as an independent variable. For that purpose, one-way ANOVA analysis was applied between the Dark Triad Personality Test and the Consumer Styles Inventory. The findings show that the most important three factors are habitual consumer, indecision and perfectionism for the Machiavellian personalities; careless consumer, confused by over-choice and fashion consciousness for psychopath personalities; perfectionism, habitual consumer and price consciousness for narcissist personalities. As a result, The Dark Triad Personality test meaningfully profiled the Consumer Styles Inventory and examinations were completed in both theoretical and practical perspectives. Practical examinations were completed in the effectiveness of marketing strategies. Theoretical examinations were completed in the base of personality tests in marketing research.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Sonuçların tamamını görmek için Asos İndeks'e üye bir üniversite ağından erişim sağlamalısınız. Kurumunuzun üye olması veya kurumunuza ücretsiz deneme erişimi sağlanması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2020, title={A Psycho-Marketing Study: Using the Dark Triad Personality Test to Profile the Consumers and Predict the Consumer Behavior}, volume={4}, number={66–73}, publisher={Pazarlama İçgörüsü Üzerine Çalışmalar}, author={Hüseyin Çağatay KARABIYIK,Selda BAŞARAN ALGÖZ}, year={2020} }
APA
KOPYALA
Hüseyin Çağatay KARABIYIK,Selda BAŞARAN ALGÖZ. (2020). A Psycho-Marketing Study: Using the Dark Triad Personality Test to Profile the Consumers and Predict the Consumer Behavior (Vol. 4). Vol. 4. Pazarlama İçgörüsü Üzerine Çalışmalar.
MLA
KOPYALA
Hüseyin Çağatay KARABIYIK,Selda BAŞARAN ALGÖZ. A Psycho-Marketing Study: Using the Dark Triad Personality Test to Profile the Consumers and Predict the Consumer Behavior. no. 66–73, Pazarlama İçgörüsü Üzerine Çalışmalar, 2020.