International Journal of Current Approaches in Language, Education and Social Sciences

International Journal of Current Approaches in Language, Education and Social Sciences

İLKOKULA HAZIRBULUNUŞLUK ÖLÇEĞİ: YAPISAL GÜÇLENDİRME ÇALIŞMASI

Yazarlar: Tuncay CANBULAT, Halit KIRIKTAŞ, İ̇brahim Hakkı TEZCİ, Elf İLHAN

Cilt 2 , Sayı 2 , 2020 , Sayfalar 675 - 687

Konular:Eğitim, Eğitim Araştırmaları

DOI:10.35452/caless.2020.36

Anahtar Kelimeler:Hazırbulunuşluk,Ölçek Revizyonu,İlkokul,Metropolitan,Farklı Grup DFA

Özet: Bu çalışmanın amacı, Canbulat ve Kırıktaş (2016) tarafından geliştirilen İlkokula hazırbulunuşluk ölçeğine ait modelin, farklı gruplarla DFA, hipotez testi, aynı yapıyı ölçen geçerliliği ve güvenirliği ispatlanmış farklı bir ölçekle korelasyon testi yöntemleri kullanılarak ölçeğin yapısal olarak güçlendirilmesi ve geçerliliğinin desteklenmesidir. Araştırmaya 2018-2019 öğretim yılında devlet okullarında öğrenim görmekte olan birinci çalışmada 482 ikinci çalışmada 109 olmak üzere toplam 591 ilkokul 1. sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırma sürecininde öğrenciler için ilk olarak sınıf öğretmenleri tarafından ilkokula hazırbulunuşluk ölçeği, sonrasında ise Metropalitan ölçeği formları doldurulmuştur. Elde edilen veriler üzerinden farklı bir grupta yapının kontolü için Doğrulayıcı Faktör Analizi, ölçek toplam puan ortalamalarının yaş, okun öncesi eğitim alma, yerleşim yeri ve cinsiyet değişkenlerince karşılaştırılması için bağımsız örneklemeler t testi gerçekleştirilmiştir. Hazırbulunuşluğu ölçen iki farklı ölçeğin puan karşılaştırması için Pearson momentler çarpımı analizi gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda farklı örneklem üzerinde de ilkokula hazırbulunuşluk ölçeğinin faktör yapısının aynı kaldığı ve güçlü olduğu görülmüştür. Literatürde desteklendiği üzere Hazırbulunuşluk ölçeğinin cinsiyet ve okul öncesi eğitim alma değişkenlerinin alt düzeylerinde anlamlı farklılıklar oluşturduğu gözlenmiştir. Benzer şekilde geçerliliği ve güvenirliği kanıtlanmış metropolitan ölçeği ile orta düzeyde, pozitif anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Buna bağlı olarak metropolitan ölçeğine (+100 madde) alternatif olabilecek daha pratik (33 madde) kullanışlı bir ölçek olduğu sonucuna varılmıştır.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2020, title={İLKOKULA HAZIRBULUNUŞLUK ÖLÇEĞİ: YAPISAL GÜÇLENDİRME ÇALIŞMASI}, volume={2}, number={675–687}, publisher={International Journal of Current Approaches in Language, Education and Social Sciences}, author={Tuncay CANBULAT,Halit KIRIKTAŞ,İ̇brahim Hakkı TEZCİ,Elf İLHAN}, year={2020} }
APA
KOPYALA
Tuncay CANBULAT,Halit KIRIKTAŞ,İ̇brahim Hakkı TEZCİ,Elf İLHAN. (2020). İLKOKULA HAZIRBULUNUŞLUK ÖLÇEĞİ: YAPISAL GÜÇLENDİRME ÇALIŞMASI (Vol. 2). Vol. 2. International Journal of Current Approaches in Language, Education and Social Sciences.
MLA
KOPYALA
Tuncay CANBULAT,Halit KIRIKTAŞ,İ̇brahim Hakkı TEZCİ,Elf İLHAN. İLKOKULA HAZIRBULUNUŞLUK ÖLÇEĞİ: YAPISAL GÜÇLENDİRME ÇALIŞMASI. no. 675–687, International Journal of Current Approaches in Language, Education and Social Sciences, 2020.