Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi
Yazarlar: Mustafa SEDEFOĞLU, Ayşe Nil KİREÇCİ
Konular:İletişim
Anahtar Kelimeler:Marka,Şehir Markası,Dilovası
Özet: İnsanların gerek turistik gerekse iş anlamında artık daha fazla seyahat etmeleri sebebiyle, ziyaret edilen şehirler, bölgeler ve ülkeler bu ziyaretlerden maddi ve manevi kazanç sağlamaktadırlar. Bu kapsamda şehirler, bu ziyaretleri kendi bölgelerine çekmek adına birçok faaliyette bulunmak durumunda kalmaktadır. Tıpkı şirketlerin ürün pazarlama çalışmaları gibi, şehir yöneticileri de pazarlama faaliyetlerine ihtiyaç duymaktadır. Bazı şehirler farklı özelliklerini ön plana çıkartarak dikkatleri üzerlerine çekmekte, bazıları da üzerlerine yapışan olumsuz algıları ortadan kaldırmaya yönelik önlemler ve stratejiler uygulamaktadır. Şehir yöneticileri; bünyelerinde var olan varlık ve faaliyetleri analiz ederek hangileri üzerinden markalaşma stratejisini oluşturacağına karar vermek durumunda kalmaktadır. Buradan hareketle bu çalışmada, Dilovası’nın mevcut varlık ve faaliyetlerinin neler olduğunu tespit etmek, bu varlık ve faaliyetlerin markalaşma sürecine etkisini veya varsa olumsuz algıların nasıl giderilmesini belirlemek için bir ön araştırma yapmak, bu araştırmanın sonucunda ilçenin markalaşması için yerel yönetime elde edilen bulguları sunmak ve şehirdeki her kesime fayda sağlamak amaçlanmıştır. Bu çerçevede; marka bileşenlerinin hangilerinin şehir markasını etkilediğini görmek de hedefler arasındadır. Ayrıca, Dilovası’nın pazarlama ve marka yönetimi anlayışının gerektirdiği şekilde yerel yöneticiler tarafından konumlandırma sürecine destek sunan, olumlu algılanabilecek imaja sahip bir şehir olmasıdır. Araştırma, bir şehrin markalaşmasında önemli görevler üstlenecek olan yerel yönetim, mülki yönetim, ilk ve orta dereceli okul yönetici ve öğretmenleri gibi tüm kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan personeli kapsamaktadır. Araştırmada model olarak nicel araştırma yöntemlerinden anket yöntemi tercih edilmiş ve bu kapsamda Dilovası’nda görev yapan 540 kamu personeline ulaşılmış ve ilçenin sahip olduğu marka bileşenlerinden (varlık ve faaliyetlerden) hangilerinin şehir markalaşma sürecinde etkili olacağı hususunda veriler elde edilmiş, bilgisayar ortamında SPSS istatistik paket programı ile analiz edilmiş ve elde edilen bulgular yorumlanarak; eğitim ve spor, insan, kültür tarihi mirası ve doğal güzellikler boyutlarının Dilovası için etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.