ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi
Yazarlar: Ayşe Nur USTURALI MUT, Saliha AYDIN, Caner BAYSAN, Erkan BÜYÜKDEMİRCİ, Türker BEKAR, Meltem ÇÖL
Konular:Halk ve Çevre Sağlığı
DOI:10.35232/estudamhsd.767459
Anahtar Kelimeler:COVID-19,Test,Sayı,Strateji
Özet: Bu çalışmada Türkiye, İtalya, Birleşik Krallık, Almanya, Güney Kore, ABD ve İzlanda’nın SARS-CoV-2 test sayılarının ve stratejilerinin incelenmesi, bunun yanı sıra test sayısı ve stratejilerinin salgının seyrine etkisinin değerlendirilmesi ve bu yolla da test uygulamalarının salgın mücadelesindeki olası katkılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Yedi ülkenin gelişmişlik, eşitsizlik, gelir düzeyi, nüfus, sağlık harcaması, sağlık personeli sayısı, sağlık hizmetlerine erişime ilişkin verileri çeşitli veri tabanlarından elde edilmiştir. COVID-19 ile ilgili 15 günlük aralıklarla hesaplanan salgın istatistikleri, 1 Haziran 2020 itibariyle test sayısı, vaka ve ölüm sayılarını yansıtan değişkenler ve test stratejileri kullanılmıştır. Salgının 15., 30., 45. ve 60. günlerindefazla toplam vakaya sahip olan ülke Türkiye’dir. Milyon kişiye düşen test sayısı İzlanda’da 15, 30, 45 ve 60. günlerde diğer ülkelerden daha fazladır. Toplam test sayısı içindeki pozitiflik yüzdeleri bakımından Türkiye 15. ve 30. günlerde, İtalya ise 45. ve 60. günlerde birinci sıradadır. Vaka başına test sayısı 15. ve 30. günde Birleşik Krallık’ta, 45.günde Almanya’da, 60. günde ise Güney Kore’deyüksektir. Güney Kore 1 vaka başına 80 test yapmıştır. Almanya’nın test kapsayıcılığı tüm bölgeler için geçerli olmasa da diğer ülkelerden daha geniştir. Milyon kişiye düşen toplam test sayısı açısından İzlanda, Birleşik Krallık ve İtalya; vaka başına test sayısı açısından ise Güney Kore, İzlanda ve Almanya daha olumlu bir tablo çizmektedir. Almanya, Birleşik Krallık ve Güney Kore risk gruplarını daha büyük oranda kapsayan test stratejilerini uygulamaktadır. COVID-19’la mücadelede testlerin erken dönemde ve geniş kapsamlı kullanımı başarıyı getirenönemli faktörlerdendir. Tanı koyma kapasitesi salgın kontrolünün anahtarıdır.