ARTS: Artuklu Sanat ve Beşeri Bilimler Dergisi
Yazarlar: Sibel ALMELEK İŞMAN
Konular:Sanat
Anahtar Kelimeler:Avrupa resmi,Rönesans,Barok,Takı,Inci,Mercan
Özet: Avrupa resminde, doğanın insana armağan ettiği değerli taşlar arasında, özellikle inci ve mercanın, sıklıkla betimlendiği görülebilir. Güzellikleri ve ışıklarıyla ile dikkat çeken bu taşlar, çeşitli sebeplerle tuvalleri süslemektedirler. Bu çalışmanın amacı Avrupa resim tarihine, mücevher ve değerli taşların zarif dünyasından bakmaktır. İnci ve mercanın zengin mitolojik ve dinsel çağrışımlar sunmaları ve aynı zamanda statü ve güç sembolleri olduklarını izlemek ilginçtir. Araştırmanın zamansal kapsamı, inci ve mercanları gösteren resimlerin, sanat tarihsel devreler bağlamında Rönesans ve Barok dönemlerinde yoğun olması nedeniyle, 15. ve 17. yüzyıllar arasındadır. İnci, aşk ve güzellik tanrıçası Venüs’ün simgelerinden biridir. Venüs’ün bir istiridye kabuğu içinde doğuşunu anlatan ya da onu aynanın karşısında betimleyen resimlerde, incilere rastlamak mümkündür. Mısır Kraliçesi Kleopatra’nın Antonius için verdiği ziyafette, kadehine bir inci tanesi attığı anlatılır. Avrupa’nın kraliçelerinin vesoylukadınlarınınportreleriniyapanressamlar,onlarıincilerlebezenmiş zengin takılarla göstermişlerdir. İnci, kimi eserlerde, dünyevi zevklerin ve hırsların sembolü olarak değerlendirilir. Kötü gözlere karşı koruduğuna inanılan mercan ise, genç kadın ve küçük çocuk resimlerinde karşımıza çıkar. Hz. Meryem ve Çocuk İsa kompozisyonlarında da mercan, güçlü kırmızı rengiyle dikkat çekmektedir. Yunan mitolojisinde Perseus’un mercanı yarattığına inanılır. Kimi ressamlar, denizden inci ya da mercan çıkarma sahnelerini tuvallerine taşımışlardır.