Etnomüzikoloji Dergisi
Yazarlar: Özgecan KARADAĞ
Konular:Kültürel Çalışmalar, Müzik, Sanat, Sosyal Bilimler, Disiplinler Arası
Anahtar Kelimeler:Bela Bartok,Ahmet Adnan Saygun,Anadolu Saha Çalışması,Halk Müziği,Müzikal Dönüşüm
Özet: Bu çalışma, Türk besteci Ahmet Adnan Saygun ile Macar besteci, piyanist ve etnomüzikolog Bela Bartok arasındaki ilişkiyi ve Macar bestecinin 1936 tarihinde Anadolu’da gerçekleştirdiği saha çalısması öncesi ve sonrası bu besteciler arasında gelişen işbirliğinin önemini ve özel durumunu göstermeyi amaçlamaktadır. Bu ilişki, özellikle arastırma gezisi pratiği ve uygulaması açısından büyük önem taşımaktadır. Her ne kadar hem Saygun, hem de Bartok klasik Batı müziği bestecileri olarak tanınıyor olsalar da, etnomüzikoloji çalısmaları her iki bestecinin de yaratıcılığını çok derinden etkilemiştir ve bu derin etkileşim nedeniyle her iki besteci de gerçek anlamda çift müziklidir. Bu iki bestecinin Anadolu saha çalısmaları bulguları, tam 40 yıl sonra aynı yıl basılmıstır ve bu kitaplar, yazarlarının müzik/kültür malzemesine karşı olan estetik, ulusalcı ve pedagojik yaklaşımlarını göstermesi sebebiyle son derece önemlidir. Böylelikle, bu çalışma esas olarak üç konuya odaklanmıştır: bu iki besteci/araştırmacının ulusalcılığınyuksek noktasında gerçekleştirdikleri işbirliğine olan yaklaşımları ve bu işbirliğinin tarihsel sebeplerinin yanı sıra, halk müziğinin ulusal müziğe dönüşümü yolunda takip edilen metotlar ve süreçlerle beraber, Bela Bartok’un Ahmet Adnan Saygun üzerindeki derin etkilerinin izlerini sürmeyi amaçlamaktadır.