Journal of Current Research on Educational Studies
Yazarlar: Cahit TAŞDEMİR
Konular:-
DOI:10.26579/jocures.43
Anahtar Kelimeler:Ortaokul öğrencileri,Akademik öz-yeterlik inancı,Matematik başarısı
Özet: Bu araştırma ortaokul öğrencilerinin akademik öz-yeterlik inançlarının bazı değişkenlere göre incelemek amacıyla yapılmıştır. Bunun için araştırmanın verileri, benzer çalışmalarda kullanılan dörtlü Likert tipi ölçek ile araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ile toplanmıştır. Çalışma 2018-2019 öğretim yılının bahar döneminde, Bitlis ili Tatvan ilçesinde bulunan dokuz farklı ortaokulda öğrenim gören 181 kız ve 177 erkek olmak üzere toplam 358 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Toplanan verilerin analizi için bağımsız örneklem t-testi ve ANOVA kullanılmıştır. Ayrıca akademik öz-yeterlik inancı ile matematik başarısı arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson Korelasyon analizi yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; öğrencilerin akademik öz yeterlik inançlarının ölçeğin geneli, yetenek ve ortam alt faktörleri için “ oldukça katılıyorum” düzeyinde, ancak eğitimin kalitesi alt faktörü bakımından ise “tamamen katılıyorum” düzeyine karşılık geldiği tespit edilmiştir. Öğrencilerin akademik öz-yeterlik inançları cinsiyete göre anlamlı olarak farklılaşmadığı, ancak ölçeğin ortam alt faktörü bakımından kız öğrencilerin lehine anlamlı olarak farklılaştığı belirlenmiştir. Öğrencilerin akademik öz-yeterlik inançları sınıf seviyesine göre anlamlı olarak farklılaştığı, ancak ölçeğin ortam alt faktörü bakımından anlamlı olarak farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Yine öğrencilerin akademik öz-yeterlik inançları matematik başarı düzeyine göre anlamlı olarak farklılık gösterdiği ve öz-yeterlik inançları ile matematik başarıları arasında orta düzeyde, pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.