Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
Yazarlar: Fermani MAVİŞ
Konular:İşletme
Anahtar Kelimeler:Stratejik planlama
Özet: Tarihin ilk dönemlerinden bu yana strateji, askeri faaliyetlerin bir parçası olarak gelişmiştir. İşletmelerde ise, 1970'lerıden sonra gelişen bir kavramdır. Bugüne kadar sayısız makale ve kitap yazılmış, seminerler ve eğitim programlıarı düzenlenmiş, işletmelerde yeni pozisyonlıar ve bölümler oluşturulmuştur. Kısaca, zamanın ve paranın önemli bir miktarı «strateji» kavramının geliştirilmesi için harcanmıştır (1). Geçen 10 veya 15 yıl içinde strateji konusu, stratejik planlama süreci üzerinde yoğunl1aşmıştır. Bu çalışmalardan çok azı stı:ıatejinin nasıl değerlendirileceği üzerinde durmuştur. Son zamanlarda stratejik planlamacılar ve yönetim kuramcıları «stratejik denetim» konusunda çalışmalarını yoğunlaştırmışlardır (2). Stratejik denetim konusunu ele almadan önce denetim kavramına bir açıklık getirmek gerekir. Ülkemizde kontrol (control) ve denetim (audit) kavramlarının eş anlamlı olarak kullanıldığı görülmektedir. «Kontrol» kıavramı «denetim» anlamına gelen Latincede ve İngilizcede «Control» kelimesi ile ilgiHdir. Anglo-Sakson ülkelerinde denetim «Audit» olarak adlandırılmaktadır (3). Denetim iş sürecinden bağımsız kurmay görevi üstlenmiş personel tarafından yürütülür. Kontrol ise, bir sistem içinde yer alan kontı:ıol faaliyetini kapsar; otomatik olarak veya iş sürecine dahil personel tarafından yürütülür (4). Yazımıza konu olan denetim kavramı da, bugünkü uygulamaların etkinliğini ölçen ve bu uygulamaları önceden belirlenen bir amaca yönlendiren süreçtir. Denetimin es1asını süregelen faaliyetlerin planlama sürecinde belirlenen amaçlara yönelıip yönelınediğinin izlenmesi oluşturur (5). Bu açıklamalar doğrultusunda kontrol ve denetim kavramları eş anlamlı olarak kullanılacaktır.