Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
Yazarlar: Rıfat ÜSTÜN
Konular:İşletme
Anahtar Kelimeler:Karlılık,Toptancılık,Maliyetler,Pazarlam,Maliyet kontrolü,Fiziksel dağıtım (Pazarlama)
Özet: Üretim işletmelerinde ve toptancılarda pazarlama maliyetlerinin sınıflandırılması ve karlılık analizi son derece önemlidir. Tutarlı bir karlılık analizinin yapılabilmesi için pazarlama maliyetlerinin, pazarlama maliyet muhasebesince değişken ve sabit olarak ayrılması gerekir. Değişken pazarlama maliyetleri mamullere, müşterilere ve satış bölgelerine doğrudan doğruya yüklenmelerine rağmen, sabit pazarlama maliyetleri ancak gider dağıtım anahtarları (temelleri) aracılığıyla dağıtılabilir. Bu sabit pazarlama maliyetlerinin mamullere, müşterilere ve satış bölgelerine hakettikleri kadar dağıtılabilmesi de, gider dağıtım temellerinin; mantıklı, ölçülebilir ve pratik olmasına bağlıdır. Pazarlama karlılık analizinin tutarlılığı da, ancak pazarlama maliyetlerinin sabit ve değişken kısımlarına doğru bir biçimde ayrılmasından sonra olurludur. İşte biz bu çalışmamızda,· öncelikle pazarlama maliyetlerinin fonksiyonel sınıflarını, sonra direkt pazarlama maliyetleri ile endirekt pazarlama maliyetlerini inceleyip, maliyetlerin dağıtım temellerine değineceğiz. Son olarak da, pazarlama maliyetlerinin; mamullere, müşterilere, satış birimlerine ve satış bölgelerine dağıtıınını inceleyerek, pazarlama karlılık analizi için gerekli verilerin sağlanmasının önemine değineceğiz.