Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi

Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi

Sosyal Bilgiler Dersinde Dikkat Eksikliği Bulunan Öğrencilerin Dersi Etkili Dinleme Becerilerinin Geliştirilmesi: Eylem Araştırması

Yazarlar: Harun USANMAZ, Sultan BAYSAN

Cilt 1 , Sayı 1 , 2020 , Sayfalar 22 - 31

Konular:Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Anahtar Kelimeler:Sosyal bilgiler dersi,Dikkat eksikliği,Etkili dinleme,Eylem araştırması,Ilkokul,Rol yapma

Özet: Bu çalışmanın amacı Sosyal Bilgiler dersinde dikkat eksikliği bulunan öğrencilerin dersi etkili dinleme becerilerinin rol yapma yöntemini temel alarak hazırlanan eylem araştırması yolu ile geliştirilmesi ve dinleme becerisini geliştirmeye yönelik öneriler getirilmesidir. Çalışma kapsamında Mersin İli Tarsus İlçesi Yenice Atatürk İlkokulu, 4. sınıflarında okuyan öğrenciler ile bir eylem araştırması yapılmıştır. Çalışma grubu oluşturulurken amaçlı örneklem yönteminden “ölçüt örnekleme” yöntemi kullanılmıştır. Yine öğrenci gurubu oluşturulurken okul rehber ve sınıf öğretmenlerinin önerileri dikkate alınarak seçilen alan (psikoloji) uzmanı tarafından Dikkat Eksikliği Testi (Conner’s Testi) uygulanmıştır. Çalışma Dikkat Eksikliği veya Hiperaktivite Tanısı tespit edilen ve düzey belirleme formuna iki aşamada dâhil olan 10 öğrenci ile yapılmıştır. Yapılan çalışma planı ile 8 hafta 24 ders saati müfredata uygun olarak konular işlenmiştir. Konular işlenirken öğrencilerin enerjilerini atmaları, empati kurmaları ve dikkatlerini oynadıkları role vermeleri için rol yapma tekniği kullanılmıştır. Araştırma analizinde SPSS 24 programı kullanılmış, bağımlı örneklem t testi yapılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda Conner’s DEHB formuna göre dikkat eksikliği veya hiperaktivite gösteren 10 öğrencinin çalışma öncesi ve sonrası başarı testleri arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Ancak istatistiksel analizde bulunan sonucun sınırda anlamlılık göstermesi, katılımcı sayısının azlığından dolayı bu sonucun çıkmış olabileceğini, daha fazla katılımcıyla yapılacak çalışmalarda bu sonucun anlamlı çıkabileceği şeklinde yorumlanabilir. Araştırmanın giriş bölümünde Sosyal Bilgiler, Dikkat Eksikliği ve Dinleme ile ilgili bilgiler verilmiştir. Yöntem bölümünde Eylem Araştırması metodolojisi, katılımcılar, veri toplama araçları, verilerin analizleri açıklanmıştır. Elde edilen bulgularla sonuç ve tartışma oluşturulup öneriler getirilmiştir.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2020, title={Sosyal Bilgiler Dersinde Dikkat Eksikliği Bulunan Öğrencilerin Dersi Etkili Dinleme Becerilerinin Geliştirilmesi: Eylem Araştırması}, volume={1}, number={22–31}, publisher={Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi}, author={Harun USANMAZ,Sultan BAYSAN}, year={2020} }
APA
KOPYALA
Harun USANMAZ,Sultan BAYSAN. (2020). Sosyal Bilgiler Dersinde Dikkat Eksikliği Bulunan Öğrencilerin Dersi Etkili Dinleme Becerilerinin Geliştirilmesi: Eylem Araştırması (Vol. 1). Vol. 1. Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi.
MLA
KOPYALA
Harun USANMAZ,Sultan BAYSAN. Sosyal Bilgiler Dersinde Dikkat Eksikliği Bulunan Öğrencilerin Dersi Etkili Dinleme Becerilerinin Geliştirilmesi: Eylem Araştırması. no. 22–31, Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi, 2020.