Sanat Dergisi

Sanat Dergisi

ÖNCÜ BİR SANATÇI CARAVAGGİO VE " azz matta'ya çağri"

Yazarlar: Özlem KAÇMAZ ATEŞ

Cilt - , Sayı 34 , 2019 , Sayfalar 191 - 202

Konular:Sosyal

Anahtar Kelimeler:Barok Resim,Realizm,Tenebrizm,Işık-Gölge

Özet: Bu makalenin konusu, Michelangelo Merisi de Caravaggio’nun 1599-1600 yıllarında gerçekleştirdiği “Aziz Matta’ya Çağrı” adlı yapıtıdır. Caravaggio, resimde ışık-gölge kullanma tekniği (tenebrizm) ve konuya gerçekçi yaklaşımıyla, kendi çağdaşlarından farklılaşmış ve öne çıkmış bir sanatçıdır. Barok resim sanatının öncülerinden olan Caravaggio, ışık ve gölgenin oluşturduğu keskin zıtlık aracılığıyla üç boyutlu nesnelere hacim kazandırmanın yanı sıra; ışığı figüre ya da istenilen noktaya spot şeklinde odaklayarak tiyatro sahnesi havası yaratmıştır. Doğal olmayan (spot) ışık kullanımıyla, resimlerin gizemini ve dramatik etkisini arttırmıştır. Maniyerizme karşı bir tepki olarak doğan Realizm, belki deyoğun ifadesini Caravaggio’nun resimlerinde bulmuştur. Caravaggio kompozisyonlarındaki figürleri, halk arasından seçtiği modellere bakarak gerçekleştirmiştir. Bu tutumunu dinsel ya da mitolojik nitelikteki resimlerinde bile sürdürmüş ve sanatıyla tartışma yaratmıştır. Sanatçı, “Aziz Matta’ya Çağrı” adlı yapıtında, dinsel bir konuyu yansıtmasına rağmen; konuyu ele alma biçimi ile gerçekçi ve devrimci bir tutum sergilemiştir. Araştırma konusu olan yapıt üzerinden, Caravaggio’nun sanatının belirgin özellikleri, diğer sanatçıların yapıtlarıyla karşılaştırılarak ortaya konmuş ve kendinden sonra gelen sanatçıları etkileyenönemli özellikleri saptanmıştır.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2019, title={ÖNCÜ BİR SANATÇI CARAVAGGİO VE “ azi̇z matta’ya çağri” }, number={191–202}, publisher={Sanat Dergisi}, author={Özlem KAÇMAZ ATEŞ}, year={2019} }
APA
KOPYALA
Özlem KAÇMAZ ATEŞ. (2019). ÖNCÜ BİR SANATÇI CARAVAGGİO VE “ azi̇z matta’ya çağri” . Sanat Dergisi.
MLA
KOPYALA
Özlem KAÇMAZ ATEŞ. ÖNCÜ BİR SANATÇI CARAVAGGİO VE “ Azi̇z Matta’ya Çağri” . no. 191–202, Sanat Dergisi, 2019.