Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi
Yazarlar: Perihan EREN BANA
Konular:Beşeri Bilimler, Ortak Disiplinler
Anahtar Kelimeler:Küresel vatandaşlık,Adalet algısı,Sosyal proje,Üniversite öğrencileri
Özet: Küresel vatandaşlık, dünyayı görebilme ve anlayabilmeyle ilişkili olup, dünyayla ilgili sorunların çözümüne etkin rol oynamayı gerektirmektedir. Bu noktada küresel vatandaşlık davranışı; eşit, adil ve sürdürülebilir bir dünya için yapılması gereken konuları içine almaktadır. Bu çalışma, 161 üniversite öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Küresel vatandaşlık davranışının değerlendirmesi için yapılan faktör analizi sonucunda toplam varyansı %56 olan üç boyut elde edilmiştir. Bu boyutlar; sosyal projelere katılım, küresel vatandaşlık bilinci ve toplumsal farkındalık şeklindedir. Aynı ölçek için elde edilen toplam Cronbach alpha değeri 0,81’dir. Adalet algısının değerlendirilmesi için oluşturulan boyutlar ise eşitlik, çeşitlilik ve yorumlama şeklinde olup; toplamda 0,70 Cronbach alpha değerine ve %55 varyansa sahiptir. Adalet algısının eşitlik boyutunun küresel vatandaşlık davranışının kişisel algı ve toplumsal farkındalık boyutuyla orta düzeyde korelasyon oluşturduğu görülmektedir. Düşük gelir düzeyine sahip olanların adalet algısının olumlu yönde farklılaşması ve sosyal sorumlulukla ilgili bir ders almış olan öğrencilerin küresel vatandaşlık davranışı konusunda olumlu yönde farklılaşması araştırma kapsamında elde edilen bulgular arasındadır.