Language Teaching and Educational Research
Yazarlar: Eylem ORUÇ, Cavide DEMİRCİ
Konular:Eğitim, Bilimsel Disiplinler
DOI:10.35207/later.729713
Anahtar Kelimeler:Yabancı dil sınıf kaygısı,Konuşma kaygısı,Başarısızlık kaygısı,Özgüveksikliiği,Geçerlik ve güvenirlik
Özet: Yabancı dil kaygısı, dil öğrenme sürecini etkileyen bireysel faktörlerden biri olarak uzun yıllardır araştırmalara konu olmaktadır. Çalışmada, Yabancı Dil Kaygısı Ölçeği’nin faktör yapısının Türkiye bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Marmara Bölgesindeki bir üniversitenin İngilizce hazırlık bölümde öğrenim gören 166 öğrenci oluşturmuştur. Geçerlilik güvenirlik çalışması, dil geçerliği, puanlandırma, uygulama, madde analizi, yapı geçerliği ve güvenirlik basamaklarından oluşmaktadır. Araştırma sonucunda, Yabancı Dil Sınıf Kaygısı Ölçeği’nin konuşma kaygısı, başarısızlık kaygısı ve özgüven eksikliği olmak üzere 3 boyuttan oluşan bir faktör yapısına sahip olduğuna ulaşılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre faktörlerin toplam varyansın %57’sini açıkladığı saptanmıştır. Ölçeğin güvenirliğine ilişkin uygulanan iç tutarlılık analizi sonucunda konuşma kaygısı, başarısızlık kaygısı ve özgüven eksikliği faktörlerinde iç tutarlılık katsayısının kabul edilebilir değerler aldığı belirlenmiştir. Buna göre, bu çalışmada Yabancı Dil Sınıf Kaygısı Ölçeği’nin çoklu faktör yapısı Türkiye bağlamında incelenmiş ve yabancı dil kaygısının ölçülmesinde kullanılabilecek güvenilir ve geçerli bir araç olarak değerlendirilmiştir.