Din ve Felsefe Araştırmaları

Din ve Felsefe Araştırmaları

Metodolojik Natüralizm, Ontolojik Natüralizm ve Sosyolojinin Sınırları

Yazarlar: Alper BİLGİLİ

Cilt 2 , Sayı 4 , 2019 , Sayfalar 101 - 113

Konular:Felsefe

Anahtar Kelimeler:Ontolojik natüralizm,Metodolojik natüralizm,Din sosyolojisi,Baykan Sezer,Émile Durkheim

Özet: Karl Marx, Émile Durkheim ve Max Weber gibi sosyolojinin kurucu babaları dinle yakından ilgilenmişler, dini, teorilerine entegre etmişlerdir. O zamandan beri dinler, özellikle dinlerin toplumsal işlevleri, dinlerin zaman içinde nasıl evrim geçirdiği ve dinlerin siyasetle ilişkisi sosyolojinin önemli konu başlıklarından olmuştur. Dinlerin toplumsal yönlerini inceleyen bazı sosyologlar ise, dinlerin doğaüstü kökenlerine ilişkin bir inancın sosyolojik analizin açıklama gücünü azaltacağı iddiasıyla, ontolojik natüralizmi benimsemişlerdir. Bu makale Türkiye’nin önemli sosyologlarından Baykan Sezer’in çalışmalarına odaklanarak bazı sosyologların metodolojik natüralizm ile ontolojik natüralizm arasındaki farkı gözden kaçırdıklarını ortaya koymayı hedeflemektedir. Sezer, ana akım Türk sosyologlarının dinle ilgili analizlerine eleştirel yaklaşan bir isim olmasına ve herhangi bir sekülerist ajandaya sahip olmamasına rağmen metodolojik natüralizm ile ontolojik natüralizmi birbirine karıştırmıştır. Bu makalede Tanrı’nın varlığıyla ilgili tartışmaların sosyoloji disiplinin sınırlarını aştığı ve sosyolojik analizin ontolojik natüralizmi gerekli kılmadığı gösterilecektir.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2019, title={Metodolojik Natüralizm, Ontolojik Natüralizm ve Sosyolojinin Sınırları}, volume={2}, number={101–113}, publisher={Din ve Felsefe Araştırmaları}, author={Alper BİLGİLİ}, year={2019} }
APA
KOPYALA
Alper BİLGİLİ. (2019). Metodolojik Natüralizm, Ontolojik Natüralizm ve Sosyolojinin Sınırları (Vol. 2). Vol. 2. Din ve Felsefe Araştırmaları.
MLA
KOPYALA
Alper BİLGİLİ. Metodolojik Natüralizm, Ontolojik Natüralizm ve Sosyolojinin Sınırları. no. 101–113, Din ve Felsefe Araştırmaları, 2019.