Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Yazarlar: Dilek ÇAPAR
Konular:Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Anahtar Kelimeler:Barış,Barış Eğitimi,Barış Algısı,Metafor
Özet: Hızla gelişen ve değişen dünyada, sosyal, politik ve ekonomik alanda yaşanan gelişmeler ve değişmeler toplumdaki bireylerin istenmeyen davranışlarını ortadan kaldırmada etkili olamamaktadır. Bu noktada toplumda, eşitlik, adalet, demokrasi, insan hakları, hoşgörü ve dayanışmaya dayanan barış kültürünün oluşturulmasının önemi açıktır. Bu çalışmanın amacı ilk ve ortaokul öğrencilerinin barış kavramına ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla tespit etmektir. Araştırmanın çalışma grubu, uygun örnekleme yoluyla 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılında, ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin birlikte eğitim gördüğü Antalya Muratpaşa ilçesinde bir okuldan seçilmiştir. Çalışma grubunu, ilkokul 3 ve 4. sınıflardan 93; ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıflardan 163 öğrenci olmak üzere toplam 256 öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırmada ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin, barış kavramına ilişkin sahip oldukları algıları ortaya çıkarmak için, öğrencilerin her birinden “Bana göre barış …benzer; çünkü …” cümlesini tamamlanması istenmiştir. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Metaforların analiz edilmesi ve yorumlanması Adlandırma, Eleme ve Arıtma, Kategori Geliştirme Aşaması, Geçerlik ve Güvenirliği Sağlama, Verileri Bilgisayar Ortamına Aktarma olmak üzere beş aşamada gerçekleştirilmiştir. İlkokul ve ortaokul öğrencileri barış kavramına ilişkin toplam 50 adet geçerli metafor üretmişlerdir. 34 metafor, yalnızca bir öğrenci tarafından üretilmiştir. Diğer 16 meteforun, ise 2 ile 55 öğrenci arasında değiştiği tespit edilmiştir. Bazı metafor 2, bazı metafor ise 55 öğrenci tarafından üretilmiştir. Görüldüğü gibi ilkokul ve ortaokul öğrencileri tarafından barış kavramına ilişkin çok sayıda metafor kullanılmıştır. Öğrenciler tarafından barış kavramına ilişkinçok tercih edilen metaforun ‘sevgi’ olduğu görülmüştür. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin ürettikleri meteforların hepsinin olumlu olduğu ve öğrencilerin barışı olumlu algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.