Journal of Turkish Science Education
Yazarlar: Kemal YÜRÜMEZOĞLU , Aylin ÇÖKELEZ
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Science Education ,Electricity ,Electrical Circuit ,Current ,Energy ,Model ,Mental Model
Özet: Bu çalışma, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yeni fen ve teknoloji programı çerçevesinde, iletken tel, bir ampul ve bir pil ile kurulan “Basit bir elektrik devresinde neler oluyor?” sorusuna cevap aramak için tasarlanmıştır. Burada amaç öğrencilerin algıladıkları ile zihinde kurguladıkları arasında ilişkileri basit bir elektrik devresi örneği ile ortaya koymaktır. Çalışma Samsun ilinde iki okulda 6. (n:163), 7. (n:119) ve 8. (n:146) sınıf öğrencilerinden oluşan toplam 428 kişilik örneklemle gerçekleştirilmiştir. Çalışmada nitel veri analiziyle elde edilen bulgulardaki ortak eğilim şöyle özetlenebilir: Öğrencilerin aynı anda gerçekleşen olayları/olguları yorumlamada güçlük yaşadıkları, bir kavramı diğeri yerine kolaylıkla kullanabildiği, gözlemlenemeyen olgular için bilimsel modeller yerine zihinsel modelleri tercih ettikleri ve bunun sonucunda öğrencilerin zihinlerinde karmaşık ve bağlantıları kopuk bir enerji-elektrik yapılanmasının varlığı ortaya koyulmuştur. Çalışma, basit yerine temel elektrik devresi fikri, enerji-elektrik kavramsal ilişkilerinin özümlenmesi ve özellikle gözlemlenemeyen olguların doğru bilimsel modellerle desteklenmesini önermektedir.