Journal of Turkish Science Education
Yazarlar: Betül KARADUMAN , Nuri EMRAHOĞLU
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Self-efficacy belief ,Outcome Expectations ,Science Teaching ,Prospective Teachers
Özet: Günümüzde eğitim gereksinimine cevap verebilecek bir öğretmenden beklenen öncelikle bilgi okuryazarı olan bireyler yetiştirmesidir. Öğretmenin hedeflenen niteliklerde bireyler yetiştirebilmesi onun alan bilgisinin yanı sıra bu konudaki motivasyonuna ve kendisine olan inancına bağlıdır. Öğretmenlerin bu inançlarının hangi düzeyde olduğunu ortaya çıkararak; öğretmenlik görev ve sorumlulukları ile ilgili davranışlarını tahmin etmede öz- yeterlik inançlarından yararlanılmaktadır. Öz- yeterlik inancı, bireyin karşılaştığı bir durumla ne kadar baş edebileceğine dair kendisine duyduğu güvendir. Öğretmenlerin özyeterlik inançları genel olarak ele alındığında belli bir alanda eğitim verme yeteneklerine yönelik inançlarını tam yansıtmayabilir. Bu yüzden özel alanlardaki öz-yeterlik inançları değerlendirilmelidir. Bu araştırmada sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimine yönelik öz- yeterlik inançları ve bu inançların hangi değişkenlere göre değiştiği incelenmiştir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Riggs ve Enochs tarafından 1990 yılında geliştirilen “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretiminde Öz-Yeterlik Ġnancı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; sınıf öğretmeni adaylarının, kişisel fen öğretimi öz yeterlik inançlarının (KFÖÖĠ) ve fen öğretimi sonuç beklentilerinin (FÖSB), sınıf düzeyi, cinsiyet, lise ve alan türüne göre nasıl değiştiği belirlenmiştir. Elde edilen verilere göre KFÖÖĠ belirtilen değişkenler açısından anlamlı bir şekilde farklılaşmazken, cinsiyet hariç diğer değişkenlerin FÖSB‟ ni anlamlı bir şekilde etkilediği ortaya çıkmıştır.