Spor Eğitim Dergisi
Yazarlar: Betül ALTINOK, Nurullah Emir EKİNCİ, Kubilay ÇİMEN, Çetin ÖZDİLEK, İsmail KAYA
Konular:Spor Bilimleri
Anahtar Kelimeler:Spor taraftarı,Özdeşleşme,Lise öğrencileri
Özet: Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin taraftarı oldukları takım ile ne derece özdeşleştiklerini belirlemektir. Çalışmaya bir takımın taraftarı olan 627 (372 erkek, 255 kadın) lise öğrencisi katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Wann ve Branscombe (1993) tarafından geliştirilen "Spor Taraftarı Özdeşleşme Ölçeği (Sport Spectator Identification Scale-SSIS) kullanılmıştır. Ölçek uç noktaların 1 ve 8 olduğu likert ölçeği formatında puanlanan 7 maddeden oluşmaktadır. 1 hiç önemli değil, hiç, hiç hoşlanmam; 8 ise çok önemli, bütünüyle, çok hoşlanırım gibi iki zıt ucu göstermekte ve ölçekten elde edilen yüksek puanlar özdeşleşmenin fazla olduğunu işaret etmektedir. Orjinal ölçeğin iç tutarlık katsayısı (Cronbach Alpha) .91 ve ortalama madde-toplam korelasyonu .59’dur. Türkçeye geçerlik güvenirlik çalışması Günay ve Tiryaki (2003) tarafından yapılan ölçek tek faktörle açıklanmaktadır. Madde-toplam korelasyonu Türk üniversite öğrencileri için .76’dır ve iç tutarlık katsayısı (Cronbach Alpha).87’dir. Verilerin analizinde Cinsiyet, Taraftar Birliğine Üyelik ve Suç İçeren Olaya Karışma durumlarına göre Spor Taraftarı Özdeşleşme puanlarının karşılaştırılmasında α=0.05 anlamlılık düzeyinde Mann Whitney-U testi uygulanırken, Maça Gitme Sıklığı (6 grup) ve Spora Katılım Türüne (3 grup) göre Kruskal Wallis testi uygulandı. Sonuç olarak, lise öğrencilerinin taraftarı oldukları takım ile özdeşleşme düzeyleri arasında cinsiyete, spora katılım şekline, takımın taraftar birliğine üye olma durumuna, öğrencilerin maça gitme sıklığına ve taraftarlığıyla ilgili suç içeren herhangi bir olaya karışma durumuna göre anlamlı farklılık olduğu görülmüştür.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.