Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi
Yazarlar: Vehbi ÖZACAR
Konular:Mühendislik
DOI:10.21205/deufmd.2019216319
Anahtar Kelimeler:Delme ve patlatma,Patlatma kaynaklı zemin titreşimi,Tepe parçacık hızı,Baskın Frekanslar
Özet: Patlatma kaynaklı titreşimler çevre sakinlerini, tüm çevresel sorunlardan daha fazla endişelendirmektedir. Bina üst yapılarına verilen zararın patlatmadan kaynaklandığı iddia edilmektedir ve bazen bina sahibi, patlatma işlemlerini gerçekleştiren şirkete karşı dava açmaktadır. Patlatma kaynaklı titreşim problemi geçmişte kapsamlı bir şekilde araştırılmış ve devam eden araştırmalara konu olmaya devam etmektedir. Bu makale, bir otoyol prosesi kapsamında faaliyet gösteren taş ocağında yapılacak patlatmaların yüzeyden 9-10 m derindeki karstik kireçtaşlarına ve yeraltı sularına herhangi bir olumsuz etki etmemesi için gerekli çalışmaları içermektedir. Bu amaçla, titreşim ölçümü ve analizi yapılmış ve hedef bölgedeki patlatma kaynaklı yer titreşimleriniaza indirgeyen yeni bir metodoloji uygulanmıştır. Patlatmanın neden olduğu zemin titreşiminin analizinde tepe partikül hızı ve baskın frekanslar dikkate alınmıştır. Metodoloji, hedef bölgedeki yüzey dalgalarının tahribatlı etkileşimini sağlamak için patlatma deliği gruplamaları arasındauygun zaman gecikmelerini kullanmayı amaçlamaktadır.