Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi
Yazarlar: Halit KIRIKTAŞ, Mehmet ŞAHİN
Konular:Eğitim, Bilimsel Disiplinler
Anahtar Kelimeler:Lise öğrencileri,STEM ilgisi
Özet: Bu çalışmada lise öğrencilerinin STEM alanlarına yönelik kariyer ilgileri ve tutumlarının cinsiyet ve STEM derslerindeki akademik başarı düzeyleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. 2018 öğretim yılı içerisinde İzmir ili merkezinde 1656 lise öğrencisinin katılımı ile yürütülen bu çalışmada “Durum Araştırması” yöntemi benimsenmiştir. Evrenini İzmir ili merkezinde öğrenim gören lise öğrencilerinin oluşturduğu çalışmanın, örneklimi Zıt tabakalı örnekleme yöntemine göre belirlenmiştir. Bu bağlamda İzmir ili merkezinde eğitim öğretim faaliyeti yürüten liseler arasından 2016 TEOG puanlarına göreyüksek ve düşük puanlı olacak şekilde 2 fen lisesi, 3 anadolu lisesi, 2 meslek lisesi ve 2 imam hatip lisesi olmak üzere 9 lise belirlenmiştir. Belirlenen öğretim kurumlarının 10., 11. ve 12. sınıflarında öğrenim gören 1656 öğrenciye STEM kariyer ilgi ölçeği ve FeTeMM Tutum ölçeği” verilerek görüşleri alınmıştır. Ölçme araçlarından elde edilen veriler SPSS paket programı kullanılarak anlamlandırılmış ve yorumlanmıştır. Araştırma süreci sonrasında lise liselerde öğrenim gören kız öğrencilerin FeTeMM alanlarına yönelik kariyer ilgisinin erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu görülürken, akademik başarı arttıkça öğrencilerin bu alanlara yönelik kariyer ilgilerinin azaldığı görülmektedir. Diğer taraftan lise öğrencilerinin FeTeMM alanlarına yönelik tutumlarını etkilemediği görülürken, bu alanda akademik başarının öğrencilerin tutumlarını olumlu yönde etkilediği anlaşılmıştır. Çalışma sonuçları ışığında sonraki çalışmalar için öğrencilerin STEM alanlarına yönelik kariyer ilgilerini artıracak uygulamaların geliştirilmesi ve etkilerinin sınanması önerilebilir.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.