
Journal of Continuous Vocational Education and Training
Yazarlar: Gülendam AKGÜL
Konular:Eğitim, Bilimsel Disiplinler
Anahtar Kelimeler:Üstün Yetenekliler,Kimlik Gelişimi,Ergenler
Özet: Bu çalışmanın amacı Üç Boyutlu Kimlik Modeli çerçevesinde, üstün yetenek tanısı almış ve bilim sanat merkezlerine devam eden öğrencilerin kimlik gelişimi düzeylerinin tanı almamış ve Anadolu lisesi, Meslek Lisesi, Mesleki Eğitim Merkezi olmak üzere üç farklı okul türüne devam eden normal gelişim gösteren ergenlerin kimlik gelişim düzeyleri ile karşılaştırılmasıdır. Araştırmanın örneklemini 2017-2018 öğretim yılında Ankara’ da çeşitli bilim ve sanat merkezlerine devam eden üstün yetenekli ergenler (N=28) ile Anadolu Lisesi (N=25), Meslek Lisesi (N=31) ve Mesleki Eğitim Merkezine (N=31) devam eden toplam 116 ergen oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Utrecht Kimlik Bağlanma Ölçeği (U-MICS) kullanılmıştır. Verilerin analizinde Tek Yönlü Varyans Analizi uygulanmıştır. Sonuçta, üstün yetenekli ergenlerin normal gelişim gösteren akranlarından kimlik gelişimi alanında farklılaştığı ve kimlik bağlanma ve derinlemesine keşif düzeyleri, üstün yetenekli olmayan akranlarından daha yüksek olduğunu göstermektedir. Sonuçlar üstün yetenekli öğrencilerin kimlik gelişiminde üstün olmayan akranlarına göre farklılıklar gösterdiği varsayımını desteklemektedir.