Milli Saraylar Sanat Tarih Mimarlık Dergisi
Yazarlar: Gülsen Sevinç KAYA, Ümit KILINÇ
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Sultan Abdülaziz,Osmanlı Devleti,Kavalalı Mehmed Ali Paşa Hanedanı,Abdülhalim Paşa,Félix-Auguste Clément,Ceylan Avı,Said Halim Paşa Yalısı,Stefano Ussi,Sürre Alayı
Özet: Millî Saraylar Tablo Koleksiyonu, Türkiye’ninzengin oryantalist tablolarına sahip koleksiyonlarından biridir. Koleksiyon, Türkiye’ninbüyük iki oryantalist tablosuna ev sahipliği yapmaktadır. Bunlardan biri, Fransız ressam FélixAuguste Clément’in 1865 tarihli Gatah Çölü’nde Prens Halim’in Ceylan Avı: Tazı Payı adlı eseri, diğeri ise İtalyan ressam Stefano Ussi’nin 1873 tarihli Sürre Alayı isimli eseridir. Her iki eser de Osmanlı Devleti ile Osmanlı’ya bağlı olan Mısır arasındaki yakın sosyal ve kültürel ilişkilerin görsel belgeleridir. Türk ve yabancı uzmanların sürdürdüğü araştırmalara rağmen bu tabloların İstanbul’a geldikleri tarihe ve nakliye işlemlerine dair bilgiye ulaşılamamıştır. Ayrıca, yine yapılan araştırmalara rağmen Dolmabahçe Sarayı’nda yüzyılı aşkın bir süredir sergilenen Sürre Alayı’nın saray koleksiyonuna nasıl kazandırıldığına ilişkin belgeler de yoktur. Son yıllarda Kavalalı Mehmed Ali Paşa Hanedanı’nı ve Hanedan’ın kültürel mirasını ele alan çalışmalar yapılmaktadır. Bu makalede de, bahsi geçen iki tablo, Kavalalı Mehmed Ali Paşa Hanedanı’nın resim mirası bağlamında ele alınmış ve yine ilk defa tablolar üslup ve konu bakımından karşılaştırılmıştır. Makalede ayrıca yeni bilgi ve düşünceler ışığında eserlerin karşılaştırmalı analizinin yapılması amaçlanmaktadır