Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Yenidoğan Dergisi
Yazarlar: M. Arif AKŞİT, Mehmet KUŞKU
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Eğitim,Mentorluk,Koçluk,Eğitimde Etik İlkeleşme,Tuning/uyarlama Eğitim
Özet: AMAÇ: Eğitim sürecinde Mentorluk boyutunun incelendiği ve bunların ilkeleştiği bir değerlendirmedir. Dayanaklar/Kaynaklar (Materyal ve Metot): Eğitim ilkeleri temelinde yapılan ilkeler temel alınarak prensipler oluşturulmuştur. Mentor, Koçluk ve Uyarlama Eğitiminde temel olan bireyin konumu olup, ana yaklaşım; Bireyin gelişmesi, bireye destek olmak, bireye yardımcılıktır. Mentor, Koçluk ve Uyarlama Eğitiminde amaç; Farkındalık yaratmak, motivasyon, ileriye doğru yardım, geliştirmek ve olumlu değişim sağlamaktır. Metotlar: Mentorluk; Yetiştirmek, hayatı göstermek, tecrübe aktarmak, abi, abla kardeştir, usta çırak ilişkisi, sevgi ve saygı ilişkisidir. Koçlukta; Anti tez sorular, kendi yolunu çizmesi, bireye göre yapılandırma, geri bildirime göre sorgu, bireyin yetenekleri, bireyin becerilerine göre destekleme yaklaşımıdır. Uyarlama/Tuning; Her iki yöntemi aralıklı yapmak, klasik bilgi aktarımı da yapabilmek, interaktif metot kullanmak, bireye göre yapılandırmak, eğitim metotların tümünü uygulamak, temel bireyin gelişimini sağlamak. Mentorluğun temel ilkeleri: a) Eğitilenin hakkı temel olmak üzere karşılıklı hakların dengelenmesi, b) Bireye faydacı yaklaşım, zararının dokunmaması esas olmalıdır, zorlama yapılmamalıdır, c) Bireysel yaklaşım, bireye özgü eğitim, olmalıdır. Eğiticinin, Mentorun özellikleri: 1. Profesyonellik, 2. Hizmette Sorumluluk, 3. Adalet, 4. Eşitlik, 5. Sağlıklı ve güvenli ortamın sağlanması, 6. Yasa ve Usullere Uyum, 7. Dürüstlük, Doğruluk ve Güven, 8. Tarafsızlık, 9. Mesleki Bağlılık ve 10.Sürekli Gelişim, 11. Kaynakların Etkili Kullanımıdır.