Osmangazi Journal of Educational Research
Yazarlar: Filiz Keser ASCHENBERGER
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Politika oluşturma,Eğitim politikası,Yükseköğretim
Özet: Politika oluşturma süreci, dekor, senaryo ve aktörler gibi çeşitli ogelerin etkileşimi sonucu şekillendirilen bir sahnede ortaya konulan bir dram olarak tanımlanabilir. Bu dramda rol alan, politika oluşturma sürecine birebir katılmış, senaryoyu birebir şekillendirmiş bu baş aktörler, süreci anlamakta kilit öneme sahiptirler. Bu nedenle bu çalışma Türkiye’deki eğitim politikası oluşturma sürecinde yer alan aktörleri ve bu aktörlerin sürece etkilerini yine politika oluşturma sürecinde etkin rol almış kişilerin bakış açısından ve deneyimlerinden faydalanarak incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma nitel durum analizi şeklinde yapılandırılmıştır ve Öğretmenlik Kariyer Basamaklarında Yükselme Yönetmeliği (ÖKBYY) analiz edilmiştir. Araştırmada özellikle politika basamakları modeli içerisinde, gündem belirleme ve politika oluşturma süreçleri analiz edilmiştir. Durum analizi desenine ve araştırmanın amacına uygun olarak; “veri çeşitlemesi” sağlayabilmek için iki temel veri kaynağı kullanılmıştır: derinlemesine görüşme ve doküman analizi. Araştırma bulguları ÖKBYY’ini oluşturan aktörlerin tamamının kamu kurum ve kuruluşlarından gelen politik ve bürokratik elitler olduğunu ortaya koymuştur. ÖKBYY Milli Eğitim Bakanlığı içerisinde sadece bakanlık personelinin katılımı ile oluşturulmuştur, politika oluşturma süreçlerine öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumlarından, sendikalardan, diğer eğitim örgütlerinden veya sivil toplum kuruluşlarından herhangi bir şekilde katılım olmamasıdır. Demokratik ve katılımcı politika oluşturma süreçleri bakımından böyle bir politikada öğretmenlerin ve diğer eğitim örgütlerinin sürece dâhil edilmemesi önemli bir eksikli olarak ortaya çıkmaktadır