İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi
Yazarlar: Hülya HAMURCU, Gamze KARCIOĞLU, Gülçin GÖBEKLİOĞLU, Özlem AYMAK, Sevim ATALAY, Sinem TOPALOĞLU
Konular:Eğitim, Bilimsel Disiplinler
Anahtar Kelimeler:Preservice primary school teachers,Self-efficacy beliefs,Outdoor Education
Özet: Bu çalışmanın amacı, farklı üniversitelerde öğrenim görmekte olan Sınıf öğretmeni adaylarının Okul dışı çevrelere eğitim amaçlı gezi düzenleyebilme öz-yeterlik inançlarını belirlemektir. Son yıllarda birçok dersin eğitim programlarında özellikle okul dışı gezilere daha çok yer verilmesine yönelik önerilerin olduğu görülmektedir (Fen bilimleri, Hayat bilgisi, Sosyal bilgiler vb.). Bu nedenle öğretmen adaylarının gezi düzenlemekle ilgili öz-yeterliklerinin incelenmesinin önemli olacağı düşünülmüştür. Alan yazın incelendiğinde Gezi düzenleme ile ilgili farklı çalışmaların bulunduğu görülmektedir. Bu araştırmadaki amaç ise sınıf öğretmeni adaylarının bu konuda kendilerini yeterli bulup bulmadıklarını ortaya koyabilmektir. Böylece mezun olmadan önce bu alandaki kendilerine yönelik görüşleri değerlendirilebilecektir. Araştırmada tarama modelinden yararlanılmıştır. Betimsel bir yaklaşımın kullanıldığı çalışmada ölçme aracı olarak Bozdoğan (2016) tarafından geliştirilmiş olan 5'li Likert yapısındaki “Okul dışı çevrelere eğitim amaçlı gezi düzenleyebilme öz-yeterlik inancı ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek 30 maddeden (17 olumlu ve 13 olumsuz) ve tek faktörden oluşmaktadır. Geliştirme sürecinde ulaşılan Cr-alpha değeri .93'tür. Araştırma sürecinde uygulanan güvenirlik analizi sonuçları da; .932 olarak bulunmuştur. Ulaşılan bu sonuçlar ölçeğin güvenilir olduğunu göstermektedir. Araştırmanın örneklemini; amaçlı ölçüt örnekleme göre belirlenmiş olan farklı üniversitelerin Sınıf öğretmenliği son sınıflarında öğrenim görmekte olan 258 4. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. 2018-2019 öğretim yılı Güz döneminin son haftasında gönüllü öğrencilere uygulanan ve geçerli olan ölçekler analiz sürecine dahil edilmiştir. 5 farklı üniversitenin sınıf öğretmeni adaylarından elde edilen verilerin analizinde dağılım ölçümleri, ANOVA ve t-testi teknikleri kullanılmıştır. Önem denetimi için de .05 düzeyi temel alınmıştır. Elde edilen bulgulara göre Sınıf öğretmeni adaylarının cinsiyete göre gezi düzenleyebilme öz-yeterlik inançlarında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır