
Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi
Yazarlar: Şahin ORUÇ, Hüseyin ATEŞ, Sibel ÇAĞIR
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Eğitim,Üstün yetenek,Türk tarihi,Mevzuat
Özet: Üstün yetenekliler ile ilgili çalışmalar 1876 yılına kadar dayanmaktadır. Tarihimiz boyunca üstün yetenekli bireylerin daima önemsendiği ve gerekli adımların atılmasına yönelik çalışmalar söz konusudur. Bu anlamda üstün yetenekli bireyler için yapılan uygulamaların geçmişten günümüze kadar geçirdiği süreç ve mevcut durumunun ne olduğu merak konusudur. Üstün yetenekli bireyler ve eğitimleri oldukça önemli bir konudur. Bu merak ve önemden dolayı geçmişten günümüze Türk eğitim siteminde üstün yetenekli bireylerin eğitimi ve üstün yetenekliler ile ilgili alınan kararlar, stratejiler, raporlar, uygulamalar, mevzuatlar ve üstün yeteneklilere yönelik açılan kurumların neler olduğu araştırmanın amaç konusu olmuştur. Bu amaç kapsamında doküman (belge) inceleme metoduyla nitel çalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular içerik analizi tekniğiyle analize tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda; Türk eğitim tarihinde üstün yetenekliler ile ilgili çalışmalara 1876 yılında Kanuni Esasi’den itibaren ele alındığı tespit edilmiştir. Tarihsel süreç içerisinde anayasalarda, eğitim kararlarında üstün yeteneklilere yönelik çalışmaların olduğu görülmüştür. Milli eğitim kanunlarında ve özel eğitim kanun ve yönetmeliklerinde üstünlere yönelik kanun maddeleri ve KHK’ lar bulunmaktadır. Ayrıca eğitim kurumları günümüze yaklaştıkça geçmiş temelli olarak arttırılmaya çalışıldığı görülmüştür. Günümüzde üstün yeteneklilere yönelik kurumların ve uygulamaların varlığı devam etmektedir. Üstün yetenekli bireylere yönelik eğitim uygulamalarının ve kurumların nitelikli olarak arttırılması ve bu alana ilginin yoğunlaştırılmasına yönelik adımlar beklenmektedir.