Ergonomi
Yazarlar: Tuba Adar, Elif Kılıç Delice
Konular:Mühendislik, Ortak Disiplinler
DOI:10.33439/ergonomi.482091
Anahtar Kelimeler:İnsan Faktör Analizi ve Sınıflandırma Sistemi,Kararsız Bulanık Dilsel Terim Seti,Hata Faktörleri,Banka
Özet: Bu çalışmada amaç; banka çalışanlarının hata yapmasında etkili olan faktörleri ve insan hatalarını önleyecek önlemleri belirlemektir. Çalışmada 2 yöntem kullanılmıştır. Biri, Reason’ın gizli ve faal hatalarını ana hatları ile belirlemek için dört hata seviyesinden oluşan, İnsan Faktör Analizi ve Sınıflandırma Sistemi (İFASS)’dir. Diğer yöntem, karar vericinin serbest-içerikli dilsel terim setleri kullanılarak görüşlerini ifade etmesinde zenginlik ve farklı ifadeler kullanma esnekliği sağlayan ve temeli bulanık dilbilgisine dayanan Çok-Kriterli Kararsız Bulanık Dilsel Terim Seti (ÇK-KBDTS) yöntemidir. Elde edilen sonuçlara göre, ana faktörlerden Personel faktörüçok ağırlığa sahipken, alt kriterlerin global ağırlıklarına göre Fiziksel Çevre, Teknolojik Çevre sonrasında Zihinsel Sınırlamalarönemli kriterler olarak belirlenmiştir. Bankacılık hizmet sektöründe çalışanlarda parasal mevzularda hata yapma ve bunun sonucunun nelere sebep açacağı korkusu ve baskısı nedeniyle zihinsel sınırlamaların payı yüksektir. Literatüre bakıldığında İFASS yönteminin hizmet sektöründe sadece hastanelerde uygulandığı görülmüştür. Bu çalışmada ilk defa, bankacılık sektöründe hata faktörleri ele alınmış ve İFASS&ÇK-KBDTS yöntemleri entegre edilmiştir. Bu nedenle çalışmanın literatüre katkısı olacağı düşünülmektedir.