Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi
Yazarlar: ["Havva ARABACI", "Nurcan ÖZKAN"]
Konular:-
DOI:10.54707/meric.1239399
Anahtar Kelimeler:Non-Formal Education,Public Education Centers,Course,Women,Yaygın eğitim,Halk Eğitimi Merkezleri,Kurs,Kadın
Özet: Yaygın eğitim insanların kendilerini yenilemelerini, toplumsal farklılaşmanın getirmiş olduğu yeni koşullara daha iyi adapte olmalarını ve örgün eğitimde oluşan bazı eksikliklerini tamamlamaları yönünden önemlidir. Yaş, eğitim düzeyi, öğrenme isteği, cinsiyet ve farklı ihtiyaçları bulunan bireyleri hedef kitlesine aldığı için çok kapsamlı ve heterojen özellik göstermektedir. Yaygın eğitimin amacı bireyin yeteneklerini arttırmasını sağlamak ve aynı zamanda örgün eğitimi eksik olan bireylere temel eğitim imkânı sunmaktır. Kişisel sorunları çözmeleri yönünde bilgiler de paylaşılmaktadır. Yaygın eğitim içerik olarak yetişkin bireyler ve özellikle de kadınlar için meslek edindirme kursları açmaktadır. Türkiye’de en büyük yaygın eğitim veren kurum Halk Eğitimi Merkezleridir. 1956 yılından günümüze ülke genelinde kurulma çalışmalarına başlandı ve etkinlikleri il ve ilçelerde devam etmektedir. Bu merkezler bilgisizlik, okuma yazma eksikliği, demode davranış ve inançlar, akla dayanmayan davranışların terk edilmesi gibi konularda bireylerin kendilerini geliştirmelerine ve olgunlaşmasına yardım etmektedir. Ayrıca, köylü, kentli, işçi, işveren, çiftçi, esnaf, ev hanımı, serbest meslek gibi toplumun değişik statülerinde bulunan bireylerin farklı beklenti ve ihtiyaçları nedeniyle yaygın eğitim faaliyetleri oldukça kapsamlıdır. Halk Eğitimi Merkezleri çoğunlukla kadın el sanatları ve giyim alanında uzmanlaşmış bayan öğretmenlerden oluştuğu için, açılan kurslar da daha çok bu alanlara yönelik olmaktadır. Bu çalışma ile Türkiye’de Halk Eğitimi Merkezleri kurslarının kadınların işgücüne katılımını ve gelirlerini arttırmayı amaçlayan ve hobi geliştirme konusunda yaygın eğitim kapsamında bulunan faaliyetler ve önemleri ele alınarak incelenmiştir.