
Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi
Yazarlar: Nazan YALÇIN, Melike ÖZYURT
Konular:Eğitim, Bilimsel Disiplinler, Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Anahtar Kelimeler:Stufflebeam,Bağlam,Girdi,Süreç ve Ürün,Okul Öncesi Eğitim,Okul Öncesi Eğitim Programı.
Özet: Bu çalışmanın amacı okul öncesi eğitim programının Stufflebeam’in bağlam, girdi, süreç ve ürün değerlendirme modeline göre değerlendirilmesidir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak desenlenmiştir. Araştırma verileri 2020-2021 eğitim öğretim yılında Kilis il merkezi ve ilçelerindeki MEB’e bağlı okul öncesi eğitim kurumları ve ilkokul bünyesindeki anasınıflarında görev yapan 12 okul öncesi öğretmeninden elde edilmiştir. Katılımcılar seçkisiz olmayan örnekleme yönteminden maksimum çeşitlilik örneklemeye ve gönüllülük ilkesine göre belirlenmiştir. Çalışmada veriler yarı yapılandırılmış görüşmelerle elde edilmiştir. Bu görüşmelerde katılımcılara okul öncesi eğitim programını bağlam, girdi, süreç ve ürün boyutunda irdelemelerine yönelik açık uçlu dört soru yöneltilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin programı uygularken en çok bağlam boyutunda sıkıntı yaşadıkları belirlenmiştir. Öğretmenler görev yapmakta oldukları okulların fiziki alt yapılarının donanımsız olduğunu bu nedenle okul öncesi eğitim programının bölgesel şartların göz önüne alınarak geliştirilmesi gerektiğine vurgu yapmışlardır. Girdi boyutuna ilişkin ise öğretmenler farklı aile yapılarının ve çocukların bireysel farklılıklarının göz önüne alınmadığı yönünde görüş bildirmişlerdir. Süreç boyutuyla ilgili olarak da ev uygulamalarının desteklenmesi ve değerlendirme faaliyetlerinin yapılması gerektiği öğretmen görüşüne göre tespit edilmiştir. Ayrıca araştırmada gerekli durumlarda öğrenme merkezlerinin ihtiyaca göre güncellenmesi yönündeki çalışmaların da sınırlı kaldığı sonucuna varılmıştır. Okul öncesi eğitim programının ürün boyutuna ilişkin ise değerlendirildiğinde öğretmenlerin görüşlerinin programın etkili olduğu ancak ailesel etkenlerin desteklenmesi yönünde eksikliklerin olduğu görüşüne sahip oldukları belirtilmiştir.